Piłeczka I, Piłeczka II

Piłeczka I

Pomoce: piłeczki lub papier zmięty w kulki

Przebieg zabawy:

Grupa staje w kręgu. Prowadzący rzuca piłkę do jednej osoby, głośno mówiąc jej imię. Ważne jest, aby imię powiedziane było głośno, tak by osoba, która ma złapać piłeczkę, wiedziała, że ta do niej leci. Należy zapamiętać, do kogo rzuca się piłeczkę i zawsze rzucać ją do tej samej osoby. Po pierwszej próbnej rundce prowadzący rozpoczyna na nowo.

Tym razem, kiedy pierwsza piłka jest przy czwartej bądź piątej osobie, prowadzący wprowadza do gry kolejną piłkę, która będzie rzucana dokładnie taką samą drogą jak poprzednia. W zależności od tego, ile piłeczek mamy do dyspozycji, tyle można wprowadzić do gry. W pewnym momencie w powietrzu znajduje się wiele piłeczek, a rzucający muszą głośno krzyczeć imiona osób, do których rzucają, tak aby te były zorientowane, że leci do nich kolejna piłeczka.

Piłeczka II

Pomoce: piłeczki lub papier zmięty w kulki

Przebieg zabawy:

Grupa siedzi w ławkach. Prowadzący rzuca piłkę do jednej osoby, która odrzuca ją do następnej. Uwaga: każda osoba może mięć tylko jeden raz piłkę.

W kolejnej rundzie prowadzący prosi uczestników, aby jeszcze raz rzucali do siebie piłeczkę, dokładnie w takiej kolejności, jak to było w rundzie pierwszej.

W następnej rundzie prowadzący uprzedza uczestników, że mają takie samo zadanie,  lecz tym razem będzie mierzony czas wykonania zadania: od momentu gdy pierwsza osoba otrzyma piłkę, do momentu gdy piłka wróci do prowadzącej zabawę.

W kolejnej rundzie prowadzący zachęca uczestników zabawy, aby zastanowili się jak mogą wykonać to zadanie najszybciej (można wprowadzić element rywalizacyjny podając uczniom czas wykonania zadania w innej grupie – czas wykonania zadania w grupie ok. 20-osobowej to średnio 10-12 sekund). Gdy grupa nie ma pomysłów, można podpowiedzieć aby się zastanowili jak mogą się ustawić by wykonać to zadanie najszybciej– każda osoba musi mieć w ręce piłkę tylko jeden raz, w tej kolejności, która powstała podczas pierwszej zabawy).

Zabawa pozwala zobaczyć jak grupa współpracuje ze sobą, wyłonić liderów, a także poziom zagrania klasy.