Badanie psychologiczne
Zazwyczaj badania psychologiczne zajmują jedną lub dwie sesje (innego dnia) po około 2-3 godziny zegarowe każda. W trakcie sesji możliwe są przerwy na życzenie dziecka lub badającego.
Nawiązanie kontaktu
Pierwszą i zasadniczą częścią badania jest nawiązanie odpowiedniego kontaktu psychologa z dzieckiem. Dopiero po spełnieniu tego warunku wprowadzane są odpowiednie testy. Poniżej wymieniono kilka ich rodzajów.
Testy inteligencji
Test Wechslera dla dzieci (WISC-R)
Test inteligencji Wechslera składa się z 10 części. Psycholog prosi dziecko o odpowiedzi na zadawane pytania, np.: co znaczą wymienione wyrazy, co dziecko zrobiłoby w konkretnej sytuacji. Osoba badająca prosi też o ułożenie np. wzoru z klocków, historyjki obrazkowej itp. Test pozwala określić ogólny poziom inteligencji oraz ustalić, które umiejętności są słabą, a które mocną stroną dziecka. Dodatkowo lub zamiast testu Wechslera stosowane są także inne podobne narzędzia.
Testy percepcji i pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
Badanie polega na tym, że dziecko ma przerysować przedstawione przez psychologa figury lub rysować je z pamięci. Zadanie uczeń wykonuje ołówkiem.
Testy percepcji słuchowej
Zawierają zadania badające zdolności w zakresie m. in. analizy, syntezy słuchowej oraz pamięci słuchowej – psycholog czyta słowa z języka polskiego lub słowa bezsensowne, na których osoba badana wykonuje takie operacje jak: różnicowanie głosek w parze wyrazów np. truf – traf, podział na sylaby i głoski, łączenie sylab i głosek, powtarzanie słów z pamięci itp.
Badanie sfery emocjonalnej
Jeżeli zgłoszenie dotyczy trudności emocjonalnych lub psycholog podejrzewa ich występowanie stosowane są odpowiednie kwestionariusze, testy niedokończonych zdań, zadania rysunkowe i testy projekcyjne.
Podczas całego badania prowadzona jest obserwacja zachowania dziecka w sytuacjach zadaniowych, oraz jego reakcje na prezentowany materiał.
Wywiad z rodzicami
Psycholog podczas rozmowy z rodzicami zapisuje informacje niezbędne do prawidłowego zinterpretowania uzyskanych wyników. Pytania dotyczą m.in. poszczególnych stadiów rozwoju dziecka, jego stanu zdrowia, mocnych i słabych stron, zachowań prezentowanych w różnych sytuacjach itp.
UWAGA: Jeżeli dziecko jest badane po raz pierwszy dużym ułatwieniem w czasie wywiadu może być przyniesiona przez rodziców książeczka zdrowia dziecka.
Badanie pedagogiczne
Stałe elementy
Niezależnie od wieku dziecka zawiera stałe elementy. Są to:
- badanie tempa i techniki czytania,
- badanie rozumienia czytanego tekstu,
- badanie przebiegu procesu pisania.
Dodatkowe zadania
Ponadto w zależności od rodzaju zgłoszenia i wyników badań psychologicznych mogą pojawić się:
- badanie poziomu opanowanych wiadomości z przedmiotów wiodących (głównie j. polski i matematyka),
- badanie znajomości zasad ortograficznych itp.
Próby są dostosowane do wieku rozwojowego i etapu edukacyjnego dziecka.
Efekty badań
Badania i wydane na ich podstawie opinie pozwalają na:
- ustalenie źródeł występujących trudności,
- wdrożenie odpowiednich działań naprawczych,
- efektywne stymulowanie rozwoju osłabionych funkcji,
- uzupełnianie zaległości programowych,
- wyrównywanie szans dla uczniów poprzez:
- dostosowanie warunków nauki do ich indywidualnych potrzeb i możliwości,
- dostosowanie warunków na egzaminach kończących poszczególne etapy nauki.